27.11.2012r.
HTML5
przyszłość internetu
- Historia HTML i przyszłość standardu
- Nowe elementy w specyfikacji HTML5
- Podsumowanie
HTML - (ang. HyperText Markup Language) hipertekstowy język znaczników
- 1991 - Znaczniki HTML - pierwsza publiczna specyfikacja (18 elementów)
- 1993 - Hypertext Markup Language - specyfikacja oparta na SGML (szkic)
- 1997 - HTML 4.0, opublikowany jako rekomendacja W3C (World Wide Web Consortium)
- 2000 - XHTML1.0
- 2008 - szkic opublikowany przez W3C
- obecnie - ciągłe prace nad specyfikacją
- 2014 - opublikowanie wersji stabilnej, rekomendacja W3C
Najważniejsze cechy
- Ujednolicenie specyfikacji.
- Elastyczne parsowanie dokumentu.
- Ustandaryzowany sposób obsługi błędów.
- Kompatybilność wsteczna.
- Obsługa treści multimedialnych bez użycia zewnętrznych wtyczek.
- Element <canvas>
- Element <audio>
- Element <video>
canvas - płótno
- Tworzenie grafiki 2D (oraz 3D) na stronach za pomocą języków skryptowych, głównie JavaScript.
- Złożone graficznie aplikacje internetowe, gry itp. - wystarczy włączona obsługa JavaScript w przeglądarce.
- Interfejs programistyczny niezbyt przyjazny w użyciu.
- Pozwalają na odtwarzanie plików multimedialnych.
- Odtwarzanie przez przeglądarkę szybsze i mniej obciążające procesor.
- Większa kompatybilność z różnymi systemami niż np. Adobe Flash
- Obecnie problemy z brakiem jednolitego formatu obsługiwanego we wszytkich przeglądarkach.
- Obsługiwane typy plików (zależnie od przeglądarki):
- audio/mpeg (MP3)
- audio/ogg
- audio/wav
- Możliwość automatycznego rozpoczęcia odtwarzaniu po załadowaniu strony (autoplay).
- Możliwość odtwarzania ciągłego (repeat).
- Obsługiwane typy plików (zależnie od przeglądarki):
- video/ogg
- video/mp4
- video/webm
- Możliwość wstrzymywania i wznawiania odtwarzania z poziomu JavaScript.
- Możliwość dodania napisów (obecnie brak wsparcia ze strony przeglądarek).
- Całkowite oddzielenie treści od sposobu jej prezentacji.
- Usunięte wszystkie elementy określające sposób prezentacji (m.in. <center>, <strong>, <big>) - zastąpione przez CSS3.
- Nowe, "silne" semantycznie elementy - lepsza struktura dokumentów HTML.
- <header> - nagłówek
- <nav> - nawigacja
- <section> - sekcja
- <article> - zawartość
- <aside> - panel boczny
- <footer> - stopka
Na znaczeniu traci element <div>, używany dotąd do tworzenia układu stron.
- Graficzne przedstawienie postępu trwającej operacji.
- Graficzna prezentacja wartości z pewnego znanego zakresu, np. zajętości przestrzeni dyskowej.
Jak rozpoznać, że to HTML5?
jeżeli nie działa - to na pewno HTML5!
- Aplikacje w przeglądarce z możliwościami programów uruchamianych lokalnie.
- Edycja zawartości strony
- Przeciągnij i upuść
- Przechowywanie lokalne
- Geolokalizacja
Atrybut contenteditable
- Pozwala użytkownikowi edytować zawartość elementu na stronie.
HTML5 Drag&Drop API
- Wygodna interakcja z elementami aplikacji internetowej poprzez ich przeciąganie i upuszczanie.
- Nieintuicyjny interfejs programistyczny.
HTML5 Web Storage
- Pozwala na przechowywanie danych związanych z witryną po stronie klienta.
- Dane w postaci par klucz-wartość.
- Podobny do ciasteczek (Cookies) ale wydajniejszy i bardziej bezpieczny.
- Dane wysyłane tylko kiedy jest to niezbędne.
- Możliwość przechowywania dużych ilości danych.
- Dwa typy zasobów:
- localStorage - bez ograniczeń czasowych
- sessionStorage - tylko w ramach jednej sesji
HTML5 Geolocation
- Pobieranie położenia geograficznego użytkownika.
- Sposoby określania położenia:
- Odbiornik GPS zainstalowany w urządzeniu
- Widoczne sieci WiFi
- Stacje bazowe GSM
- Adres IP
- Z uwagi na ochronę prywatności użytkownik musi każdorazowo zezwolić na udostępnienie informacji o swoim położeniu.
- Dokładność:
- Szerokość geograficzna:
- Długość geograficzna:
- HTML5 daje nowe możliwości, niedostępne do tej pory dla twórców stron internetowych.
- Postawiono na standaryzację i kompatybilność.
- Czy warto już teraz korzystać z HTML5?
- Ok. 80% użytkowników korzysta z przeglądarek obsługujących (częściowo) HTML5